Miten olla onnellinen?

Entä jos kaikki on hyvin, mutta ei tunnu hyvältä?

jose-chomali-X0uUVr7LlUI-unsplash

Kun ihmisiltä kysytään, mitä he haluavat elämältä, tai mikä on tärkeintä elämässä, useimmat vastaavat: onnellisuus. Tämä on monin tavoin ongelmallista. Ensinnäkin, tutkimukset osoittavat, että onnellisuuteen keskittyminen tekee meistä vain onnettomampia. Kun pyrimme jatkuvasti lisäämään onnellisuuttamme, keskitymme siihen, mitä meillä ei vielä ole, sen sijaan, että huomaisimme, mitä meillä jo on. Toiseksi: miten määrittelet onnellisuuden? Oletko miettinyt, mitä onnellisuus sinulle merkitsee? Huomaisitko, jos olisit onnellinen? 

Miksi ihmiset voivat koko ajan huonommin, vaikka meillä on enemmän resursseja kuin koskaan ennen?

Tyhjä olo, ahdistus, alakuloisuus ja masennus lisääntyvät, nuoremmat ja nuoremmat uupuvat.

Miten niin monet voivat olla niin huonossa jamassa, vaikka asumme maailman onnellisimmassa valtiossa? Kirjoitin jokin aikaa sitten siitä, kuinka meitä on mielestäni huijattu uskomaan, että tekemällä tiettyjä asioita tulemme onnelliseksi. Aikuisina tajuamme (jotkut tajuavat jopa aiemmin), että emme olekaan enää innostuneita elämästä, leikkisyys, vapaus ja merkityksellisyys ovat hiipuneet ja elämä on suurelta osin suorittamista. Useimmat ajautuvat korjaamaan tilannetta samoilla keinoilla, kuin tilanteeseen on päädytty: tekemällä lisää ja kovemmin. Kun tätä jatkuu tarpeeksi kauan, tulee uupumus ja tekeminen loppuu pakosta. Tai sitten harhaudut etsimään hyvää oloa yhä kauempaa itsestäsi ja ahdistus kasvaa. Lumipalloefekti on valmis: Ahdistut lisää, koska ajattelet, että vika on itsessäsi kun et voi olla tyytyväinen, vaikka “kaikki on hyvin”. 

Kärsimme merkityksen puutteesta

Kaikki ei ole hyvin, jos tuntuu että ei ole. Sinä olet ainoa, joka voi vastata siihen, onko sinulla kaikki hyvin. Jos yleisimmät ympäristön tuputtamat normit hyvään elämään olisivat toimivia, et lukisi tätä (koska en olisi itse romahtanut taannoin, ja ryhtynyt kyseenalaistamaan ja tutkimaan asioita) ja voisimme suurimmaksi osaksi oikein hyvin- nauttisimme elämästä täysin rinnoin.

Silloin oikeiden tavaroiden ostaminen, oikeiden somekanavien seuraaminen, oikeiden koulujen käyminen, oikeiden tutkintojen suorittaminen, oikeiden työpaikkojen havittelu, oikeiden ruokien syöminen, oikeanlaiset ihmissuhteet, lapsiluku, asumismuoto ja vartalon muoto olisivat taanneet sinulle tyytyväisen ja innostavan elämän. 

Vaan kun näin ei ole. Jotta sinulla olisi syy herätä aamulla ja voisit jopa järkevän aikuisen iässä kokea innostusta elämästä NYT (huom! Ei vasta eläkkeellä), sinun on selvitettävä, mikä on sinulle itsellesi tärkeää ja miksi. Toinen askel on ryhtyä elämään sen mukaisesti. 

mariam-soliman-7KxUatVMAtY-unsplash

Check list: Miten eri merkityksen osa-alueet toteutuvat elämässäsi?

Yhteenkuuluvuus: Tunnetko kuuluvasi johonkin joukkoon tai yhteisöön, jossa sinua arvostetaan sellaisena kuin olet? Ei statuksesi, tekemisesi tai tietosi perusteella, vaan sen kuka olet ihmisenä. Onko kiintymys vastavuoroista? Tunnetko yhteyttä tähän porukkaan, pidätkö yhteyttä, pidetäänkö sinuun yhteyttä, oletko osa jotakin suurempaa? 

Tarkoitus: Onko elämälläsi tarkoitus? Käytätkö vahvuuksiasi yhteisen hyvän vuoksi? Tiedätkö, minkä vuoksi aamulla heräät, vaikeinakin päivinä? Japanin kielessä tätä kuvaa termi Ikigai.

Transsendenssi: Kuuluuko elämääsi haltioitumisen kokemuksia? Teetkö asioita, joita tehdessä arkielämä unohtuu, aika pysähtyy, ehkä koet yhteyttä suurempiin voimiin? Missä tilanteissa unohdat itsesi ja normipäivän huolenaiheet?

Tarina: Minkälaista tarinaa kerrot itsellesi omasta elämästäsi? Oliko ennen kaikki hyvin ja nyt ei? Oletko tehnyt vääriä valintoja? Pilasiko joku tapahtuma tai ihminen elämäsi hyvän suunnan? Voit kertoa tarinan lukemattomilla tavoilla. Onko vastoinkäymisistä mahdollista löytää kasvun kokemuksia tai muita tajuamisia, jotka ovat tehneet sinusta sen mitä olet nyt? Mitä et ainakaan enää tee koskaan? Mihin sen sijaan keskityt? Miten tarinasi jatkuu tästä eteenpäin? 

Kehittämällä joitain tai kaikkia edellä mainittuja merkityksen osa-alueita voit tehdä elämästäsi merkityksellisempää. 

“Happiness comes and goes, but when things are bad, meaning gives you something to hold onto.”

 – Merkitystutkija Emily Esfahani Smith TED talkinsa päätteeksi. (Katso koko TED talk tästä)

Meri-Tuuli

2 vastausta artikkeliin “Miten olla onnellinen?

  1. Tätä juuri olen paljon miettinyt, nyt on kaikki mitä olen ajatellut tarvitsevani (koti, puoliso, lapset, työ, kiva harrastus, ystäviä), ulkoisesti kaikki kohdillaan ja sitten iskikin ahdistus. Mietin, johtuuko tunne siitä, että ”kaikki” on saavutettu, aina pitäisi olla jotain, mitä kohti pyrkiä, jotta elämä olisi mielekästä. Nyt isot on tehty ja olisi sitä ylläpitoa, mikä onkin tylsä vaihe, ei mitään näkyvää muutosta.
    Vai säikähtikö sitä, että ”tässäkö nyt sitten oli kaikki?”

    Liked by 1 henkilö

    1. Kiitos kommentista! Mä uskon, että et todellakaan ole ahdistuksesi kanssa yksin. Olen paljon miettinyt sitä, kuinka meille usein muodostuu kuva elämästä juuri niin, että on askeleet x ja y ja z – vaikka juuri opinnot, työpaikka, koti, parisuhde ja perhe, mutta ei kerrota, mitä sitten tapahtuu? Mielikuva ikään kuin jähmettyy siihen kohtaan 🙂 Vaikka tosiasiassa mihin se muuttuisi, että kaivataan uusia asioita ja kokemuksia ja haasteita koko elämän ajan, mutta siitä osuudesta ei puhuta. Ikään kuin juuri noi kuvailemasi asiat toisi pysyvän onnen ja rauhan eikä muuta ihminen tarvitse. Ajattelen, että tämä mielikuva on varmaan osasyy siihen, miksi ahdistutaan siitä, että ahdistaa. Että koetaan, ettei olisi syytä kokea ahdistusta, kun kerran kaikki on ulkoisesti hyvin.

      Voi olla kyse siitä, että kun on ollut kiireinen pienten lasten tai muiden saavutettavien asioiden (työ, koti jne.) kanssa, ei ole ehtinyt tai huomannut pysähtyä miettimään syvemmin sitä, mikä innostaa ja mistä ammentaa merkitystä tulevaisuudessa? Helposti sitä alkaa etsimään muutosta ulkoisiin olosuhteisiin, kun tuntuu että niitä on helpompi kontrolloida. Itse ahdistuessani huomaan ajattelevani lähes aina ensimmäisenä kampaajalle menoa 🙂 Siitä on tullut tosin hyvä mittari nykyään: huomaan pysähtyä miettimään, että mistäs nyt oikeasti kiikastaa kun alan murehtia hiuksia. Merkityksen pohtiminen kuitenkin on pitkässä juoksussa fiksumpi tie ahdistuksen lievittämiseen ja innostuksen lisäämiseen. Kehittelen oman elämän merkityksen löytämiseen juuri uutta valmennusta ja kaipaisin siihen mielipiteitä, jos sua kiinnostaisi auttaa mua ja saada itselle työkaluja pohdintoihin, laita sähköpostia ❤

      Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s