Kuinka saada motivaatiota?

Kuinka saada motivaatiota?

On heittämällä yleisin kysymys, mitä multa on kysytty ikinä opettajana ja valmentajana.

Unohda motivaatio.

Sen sijaan kehitä tapoja. Jos sä odotat motivaatiota, niin voi hyvinkin olla, että sitä ei vaan koskaan tule.

Usein ajatellaan, että mitään ei kannata eikä voi tehdä motivaatiota odotellessa, varsinkaan, jos kyseessä on luova työ. Tämän myytin ovat kumonneet kuitenkin monet menestyneet kirjailijat, tiedemiehet ja urheilijat, jotka kuittaavat sen sanomalla, että menen työhuoneeseen/ treeneihin joka päivä klo x, kirjoitan/treenaan/tutkin x tuntia ja tulen pois.

Tekeminen, ja ennen kaikkea aikaansaaminen nimittäin ruokkii motivaatiota.

Kyseessä on positiivinen kierre. Sen sijaan, että koittaisit saada itseäsi motivoiduksi, ala hommiin.

Tapojen avuksi

Yksi erittäin simppeli apuväline, josta juuri luin: ota lasipurkki ja kasa klemmareita. Jos sun tavoite on vaikka venytellä joka ilta, ala pistää klemmari purkkiin joka kerta kun olet venytellyt. Tai rasti lappuun, joka on jääkaapin ovessa.  Kyllä miellyttää sitten katsoa rastiriviä! 

Voit myös päättää kellonajan. Joka ilta kello 21 minä venyttelen.

Hommat siis kalenteriin, ja siitä ei lipsuta. Jos jäät mietiskelemään, että lähtiskö nyt salille vai jäisinkö tähän makoilemaan, niin tuskin valitset salia. Ainakaan väsähtäneinä päivinä. Tämä suositus perustuu myös siihen, että jatkuva valintojen teko väsyttää sua. Valinta on jo tehty=se on kalenterissa.

Mielenkiintoinen, ja testauksessa parhaillaan oleva näkökulma on muuttaa identiteettiään esimerkiksi tähän tapaan: ”Olen ahkera salilla kävijä”. Sen sijaan siis, että ajattelisin olevani vätys, joka väkisin kerran kuussa raahautuu salille, alan ajatella itseäni salipirkkona ja tulenkin vähitellen sellaiseksi.

15774682_10154362842767833_297517190856219671_o

Mutta kuinka usein on harmittanut jälkeenpäin kun menit?

Yhtä harvoin kun on kannattanut rynnätä juuri ennen pilkkua baaritiskille ostamaan vielä yks juoma.

Tavoitteet roskiin

Lopullisen tavoitteen jatkuvasti mielessä pitäminen ei välttämättä auta sua suuressa urakassa. Päinvastoin, mitä isompi homma lopputulokseen pääsemiseen olisi, eli mitä pidempi matka nykyisen tilanteen ja lopputuloksen välillä on, sitä mahdottomammalta duuni tuntuu ja sitä todennäköisemmin luovutat.

Mieluummin pilko tehtävä mahdollisimman pieniin osiin. Ihan miniosiin mielellään. Huomaat nimittäin heti, että saat jotain aikaan -> motivoidut jatkamaan -> olet jatkuvasti lähempänä tavoitetta! Sen sijaan, että pyörisit ahdistuneena miettien, miksi motivaatiota ei löydy.

1234349_10151745737007833_1175745853_n

Jos haluaisit kirjottaa kirjan, voisit päättää, että joka päivä kirjoitan 5 riviä. Se on ihan minimäärä, mutta kuukaudessa sulla olisi 150 riviä. Etkä kokoajan kelaisi, että APUAAAA, MUN PITÄÄ KIRJOTTAA KOKONAINEN KIRJAAAA. Joka saa paniikin aikaan satavarmasti.

Mä ajattelin 14-vuotiaana, että olen liian vanha balettitunneille. Jos olisin mennyt silloin, saattaisin nyt 37-vuotiaana olla aika paljon parempi kuin nyt?

Todella monet aikaansaavat bosshenkilöt petaavat ensimmäisenä herättyään sänkynsä. Vain siksi, että se saa aikaan fiiliksen, että jotain on saatettu loppuun, saatu aikaan ja päivä lähtee heti motivoivasti käyntiin.

Miksi teet asiaa, joka ei motivoi?

Toki kannattaa miettiä, miksi sun pitäisi tehdä asiaa, jos se ei aiheuta innostuksen väristyksiä?

Kysy sen selvittämiseksi itseltäsi seuraavat kysymykset:

  1. Onko asia hyvinvointiani edistävää?
  2. Innostunko, kun ajattelen tekemisen lopputulosta?
  3. Miksi alunperin ryhdyin tekemään asiaa?
  4. Onko asia omien arvojeni mukainen?

Hyvinvoinnin vuoksi kannattaa tehdä kaikenlaisia ei-niin-motivoivia asioita, koska kiitos seisoo yleensä jonkin ajan päästä tai viimeistään eläkeiässä kun viereiset mummelit murtaa lonkkiaan ja meikät liikkuu sulavasti kuin Aira Samulin! Tähän kategoriaan panisin omalla kohdallani punttisalin, viininlipityksen rajoittamisen ja jumppaamisen. Esimerkiksi.

Jos juuri nyt käsillä oleva tekeminen ei ole kovinkaan kiinnostava, kuten esimerkiksi opiskelussa tenttiin lukeminen, mutta mielessä siintävä tutkinto tai ammatti saa sut innostumaan, suosittelen jatkamaan sinnikkäästi. Jaa homma pienenpieniin osiin ja JUST DO IT.

Suvantovaihe motivaatiopulan taustalla

Motivaatiopula johtuu mun mielestä useimmiten ns. suvantovaiheesta kehityksessä, esimerkiksi tanssioppilaiden kanssa lähes aina toteutuu kaava, jossa ensimmäisen nopean kehityksen spurtin (noin 1,5-2 vuoden jälkeen) jälkeen motivaatio lopahtaa. Tässä kohtaa kuvaan tarvitsi astua sinnikkyys ja tahto, jos haluaa jatkaa eteenpäin.

Seuraavassa vaiheessa (4-5-6+ vuoden jälkeen) motivaatiopula usein koskee sitä, että kaikki tavoitteet on saavutettu, tai sitten sopivia tavoitteita ei enää keksi. Tässä kohtaa ensimmäinen neuvoni on muistella, miksi alunperin oli niin innoissaan asian tekemisestä? Miten tätä tunnetta saisi heräteltyä henkiin uudelleen?

Suvantovaihe kertoo meille siitä, että tarvitaan uusi syvyysaste tekemiseen: vanha ei enää riitä.

Ota siis suvantovaiheen tylsistyminen vastaan viestinä. Lyhytnäköinen ratkaisu voi olla kisat, esitys tms.- tämä on kuitenkin ulkoapäin tulevaa motivoimista, jolla et kovin pitkälle pötki. Eteenpäin menevän fiiliksen säilymiseksi sun tulisi olla sisäisesti motivoitunut, ei juosta ulkoisen “palkinnon” perässä ainoastaan.

Ratkaisuksi tarjoaisin uuden näkökulman etsimisen.

Etsi uusi näkökulma ja pelastut!

Uutta näkökulmaa ei kuitenkaan tarjoilla kultalautasella nenän eteen, vaan sen kirkastamiseksi vaaditaan tylsistymisvaihe ja aikaa (hyvä valmentaja voi myös olla erinomainen apu!). Monet luovuttavat näissä suvantovaiheissa, ja usein tulkitsevat motivaatiopulan syyksi mm. väärän lajin (“kokeilen jotain uutta, tää ei ollu mulle”), väärän tuntitason (“liian helppo tunti, osaan jo kaikeni”), opettajan huonouden (“en etene siellä, kun se ei osaa selittää oikein”), mahdollisuuksien vähyyden (“en mä kuitenkaan pääse kisaryhmään, vaihdan toiseen lajiin/opettajaan/kouluun”), tai omiin kykyihin (“en mä voi koskaan oppia”).

Uusi kulma lajiin ja uusi haaste syvyyssuunnassa tasaisin väliajoin on pitänyt mut motivoituneena dancehallin treenaamiseen 13 vuotta. Viimeisimpänä ahaa-elämyksenä on ollut tekniikkaan ja kehonhuoltoon liittyvät väläykset, sekä väitöskirjaani liittyvät kysymykset, jotka on pitäneet mielen virkeänä. Aina väläysten ei tarvitse olla mitään suureellisia, vaan jotain pienempää kuten joku asia liikekielestä (esimerkki; miten jousto liittyy ketteryyteen) tai oman halun kirkastuminen (esimerkki: haluan tehdä koreografian, jossa tanssitaan vain yhdellä jalalla 🙂 

Lähes kaikkia ahaa-elämyksiä on edeltänyt suvantovaihe, jolloin olen kieriskellyt ahdistuneena “lopetan kaiken” “onks tässä nyt mitään järkeä”-fiiliksissä. Mutta mitä kovempi ahdistus, sitä kovemman idean se poikii! Joskus se voi poikia myös kirkkauden siitä, että tämä oli tässä, joka on arvokas päätös sekin.

Sama kuvio on mielestäni muunnettavissa mihin tahansa tekemiseen, ei vaan tanssiin. Ota siis seuraava tylsistymisvaihe viestinä, jopa lahjana. Timanttia on tulossa, kun vaan käännät silmät sisäänpäin ja sinnittelet mukana.
16406811_10154475860607833_6729760234653283923_n
Toteutanko omia vai muiden haaveita?

Jos taas teet asiaa X jonkun toisen toiveesta, mieti tarkkaan kannattaako. Mä sanoisin ykskantaan, että ei. Elämä on liian lyhyt siihen, että tekisit asioita, jotka ei kutkuta sun sydäntä.

Miksi et siis vaikka nyt ottais hetken ja miettisit, miksi teet asioita, joita päivittäin teet ja onko ne sellaisia, jotka innostaa sua ja edistää sun ja sun läheisten hyvinvointia?

Mitkä voisi heivata ja mitä ottaa tilalle?

Pakko on maksaa veroja ja kuolla, that´s it. 

Sulla on oikeus tehdä asioita, jotka innostaa SINUA.

Innostavaa viikonloppua!

Nähdään kirjakaupassa klemmariostoksilla 😀

Meri-Tuuli

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s