Stressaako?

Stressaako?

Et ole ainoa. Suurin mun havaitsema syy siihen, miksi tanssitunneilla ja valmennuksissa olevat tyypit eivät pääse tavoitteisiinsa on stressi, joka aiheutuu siitä, että ei ehdi tehdä kaikkia asioita, joita pitäisi/haluaisi. Aina on kiire.

En ole näkemykseni kanssa yksin.

Nimittäin muassa Harvardin ja Yalen yliopistot pitävät stressiä syypäänä 90-95 prosenttiin KAIKISTA SAIRAUKSISTA. Mieti. Yli 90 prossaa kaikista sairauksista. Moni huippulääkäri ja maailmankuulu tutkimuslaitos yhtyy tähän näkemykseen. Stressitutkijat on todenneet, että terveysongelmien hoitamiseksi on ensin parannettava stressi.

Sen lisäksi, että stressi sairastuttaa, se tekee susta ikävän ihmisen:

Stressaantunut ihminen on kireä, epäempaattinen, itsekäs, ei kykene käyttämään aivokapasiteettiaan, ajattelee pääosin negatiivisia ”worst case scenarioita”, ei jousta, joutuu riitoihin, on aggressiivinen, ei näe mahdollisuuksia vaan uhkia, käyttäytyy impulssien ohjaamana, ei opi uutta, eikä varsinkaan nauti mistään.

Se, paljon teet duunia tai mitä ylipäätänsä teet verrattuna vaikka johonkin kaveriin, ei kerro mitään sun stressitilasta. Se on yksilöllistä. Kehon kannalta ei oo eroa myöskään, stressaatko pitkä- vai lyhytkestosista asioista tai että onko se joku sun mielestä tuleva asia vai joku ulkopuolinen tapahtuma. Pääasia on vaan se reaktio, jonka se kehomielelle aiheuttaa, ja tää reaktio jäädessään päälle on se ongelma.

Mitä stressille voisi tehdä?

Se, että mä tai joku muu sanoo, että ”Älä stressaa” on, in my opinion, karsein neuvo ja faktisestikin erittäin huono – sä et nimittäin pysty lopettaa stressaamista päättämällä niin.

Mutta keinoja on:

  1. Hengitä, muutaman kerran syvään.
  2. Pysähdy muutaman kerran päivässä ja ole tekemättä mitään vaikka edes 30 sekuntia, kuulostele miten menee päässä.
  3. Vähennä ärsykkeitä tietoisesti: some-notificationit pois päältä, puhelin pois silloin tällöin, enemmän hiljaisuutta, vähemmän kahvia ja piristeitä.
  4. Meditaatiosovellus esim Headspace on timattia! (jos sitä käyttää kans)
  5. Halaile tyyppejä, käy kylvyssä, paijaa eläimiä ja vauvoja, harrasta seksiä, pussaile; oksitosiini voi jopa puolittaa stressihormonin tekemät tuhot.
  6. Paina kaaliisi, että: kiire ei ole cool,  stressi on paskamaista ja ei-hyväksi kellekään, kiire ei ole sama kuin paljon tekemistä.

Sillä pääsee alkuun.

Ja sit ryhdy hommiin karsimaan turhaa kalenterista. Juuri minkään, mikä ei aiheuta HELL YEAH-reaktiota ei pitäisi päätyä sinne.

Paitsi, jos:

  • Se on sun tai huollettavan hengissä selviämisen edellytys (esmes syöminen, ihmiskontaktit, lapsen hakeminen päiväkodista, lapselle ruoan hankkiminen, eläimen ulosvienti)
  • Se on jotain sulle tärkeälle ihmiselle tärkeää, kuten syntymäpäivät, lapsen nimijuhlat, häät, tai vaikka erojuhlat.
  • Se on jotain muuta, jonka tiedät tekevän sulle tai läheiselle hyvää, kuten: jumppaaminen tai mummolle soittaminen tai frendille palveluksen tekeminen.

Mikä sun paras stressinhallintatyökalu on? Olis siisti kuulla.

Meri-Tuuli

Aikaa on, ja lisää saa Naantalista.

(Kokemäkeläinen sananlasku, jonka opin juuri)

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s